Skocz do zawartości

Regulacje pługa


Przemek15

Rekomendowane odpowiedzi

Czy może mi ktoś wyjaśnić parę rzeczy z tym związanych, bo miałem przyjemność orać, ale nie miałem przyjemności ustawiać pługa. Coś nie coś o tym wiem, ale różne źródła różnie podają o różnych regulacjach. Do czego właściwie służy i czym jest regulacja szerokości pierwszej skiby? W Agromechanice napisali, że dostosowuje się ją do rozstawu tylnych kół ciągnika. W RPT piszą, że: "...regulacji pirwszej skiby dokonujemy w drugim przejeździe. Pierwszy korpus powinien nieco nadkładać, aby wyrównać powierzchnię z poprzednim przejazdem". Piszą też, że ma to związek ze ściaganiem pługa, albo, że ma to wpływ na równomierną szerokość pozostałych skib. W starszych pługach zagonowych ramowych zawieszanych mamy w stojaku oś wykorbioną, która podobno służy do regulacji właśnie pierwszej skiby a zarazem punktu pociągowego (w obracalnych jednobelkowych te ustawienia dokonuje się razem lub oddzielnie śrubą rzymską albo siłownikiem). Ale przecież za pomocą tej os wykorbionej za pomocą korbki nie zmieniamy w rzeczywistości szerokości tylko pierszej skiby, ale wszystkich jednocześnie zmieniając przy tym jakby kąt natarcia lemiszy. I inne źródłą podają, że zmiana tej szerokości powinna być następstwem zmiany głebokości orki tak, aby był zachowany jednakowy stosunek szer. do gł. korpusu. Im głebiej tym szerzej i na odwrót. Na zimę znowu lepiej zostawić glebę w ostrej skibie (wysztorcowaną), czyli głęboko i wąsko. Zupełnie innym zagadnieniem jest regulacja szerokości roboczej pługa, która w starszych pługach nie występuje. Może być mech. skokowa albo hydrauliczna płynna i co ciekawe zmiana tej szerokości nie zmienia kąta natarcia lemiesza. Bodajże chodzi o zasadę czworoboku przegubowego. Jeszcze innym zagadnieniem jest zmiana szerokości orki poprzez odejmowanie i dokładanie korpusów. Belka w takim przypadku musi mieć budowę kołnierzową, czy jak kto woli teleskopową, aby po odjęciu od tyłu korpusu nie wystawałą "pusta" belka. W Agromechanice jeszcze bardziej motają, bo piszą, że ustawia się szerokość orki przy pomcy dwóch regulacjI

-poprzecznej, czyli ustawienia szer. pierszej skiby

-podłużnej, czyli ustawienia pługa po takim kątem, aby uzyskać nominalną szerokość pługa i optymalny nacisk płozu na ściankę bruzdową

Po pierwsze jak może być coś takiego jak podłużna reg. szer. orki? A potem piszą, że pożadana jest też możliwość regulacji szerokości orki. To już mamy jakieś trzy regulacje szerokści orki. I jak tu się nie zgubić?

I jak to jest jest z tą regulacją głębokości w nowszych pługach obracalnych? Bo piszą, że ustawiamy za pomocą kółka kopiującego, a to jakaś bzdura, bo obecnie stosuje się regulację siłową a nie kółko, chyba, że pług przyczepiany, ale te zostawmy, bo jeszcze większy mętlik będzie. Regulacja siłowa czy pozyzycyjna wyklucza kółko kopiujące na pewno, a jak ktoś chce pracować za pomocą regulacji kopiującej (kółka) to musi ustawić podnośnik na dociążąnie (regulację ciśnieniową), czyli podnoszenie pod mocno zmniejszonym ciśnieniem tak aby nie dało rady podnieść pługa od ziemi (wiadomo wtedy tracimy dociążanie tylnej osi masą pługa). Jeszcze inną regulacją jest w nowszych pługach przesuwanie wzdłużne pługa tak, aby wychylić pierwszy koprus poza rozstaw kół ciągnika i wtedy obydwa koła jadą po caliźnia. Co to daje tylko praktycznie? O poziomowaniu nie wspominam, bo jest dla mnie zrozumiałe, ale prosiłbyłbym Was o jakieś uporządkowanie tego, ewentualne poprawienie i wyjaśnienie co kiedy w jakich pługach (z wyjątkiem przyczepianych) i w jaki sposób oraz po co. Chodzi mnie głównie o pługi zawieszane zagonowe (starego typu bez reg. szer. rob.) oraz jednobelkowe obracalne zawieszane.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawia się instynktownie, ja np. c330 podorywke robiłem na łańcuchu zamiast cięgła i równiutko orała, pług sam ma iść równo bez regulacji, wystarczy żeby rama była poziomo i pierwszy szedł tak głęboko jak ostatni, a szerokość pierwszego to zobaczysz jak wjedziesz w bruzde i opuścisz pługi, oczywiście jak ma lekko można nastawić więcej a jak ciężko to zwężać pierwszy pług, ustawiać w ostrą skibe itp to chyba można tylko 2x30 moim zdaniem im więcej korpusów tym łatwiej ustawić i sam pług się ustawia praktycznie, jak maiłem 2x30 to było ustawiania ze szok a 3x30 same płyną za ciągnikiem równo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Profil usunięty

U nas mówimy na to stopa, jest to faktycznie ważny element, utrzymuje pług prosto. Bez stopy pług wyskakiwał by w stronę niezaoranego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U nas mówimy na to stopa, jest to faktycznie ważny element, utrzymuje pług prosto. Bez stopy pług wyskakiwał by w stronę niezaoranego.

Nie tylko mf 255 ściągał jak głupi a czasem to chciał 4 ślady robić i 1ką zdychał a jak poczepiałem stopki 2jką lata jak głupi w podorywce oczywiście i prawie nie ściąga i kierownicy nie musze trzymać tak mocno

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak znasz sie conieco na obsłudze ciagnika to ustawić pług nie jest tak trudno. Poprostu metoda prób i błędów, a przytym trochę rozumu. Jesteś na polu opuszczasz pług i heja.. ruszasz trochę i widzisz na jaką głębokość idzie pług, za głeboko podnosisz delikatnie podnośnikiem i ustawiasz na taka głębokość jak Ci pasuje i jedziesz kilka metrów, jak już ustawisz to opuszczasz kółko, opuszczasz pługi i jedziesz!! To była regulacja pionowa. Teraz pozioma: jak jedziesz i widzisz, że pierwszy lub ostatni korpus idzie za głęboko bawisz się łącznikiem górnym w tą albo w tą stronę aż się ujednolici. To chyba o to Ci chodziło z tym ustawianiem szerokości pierwszej skiby?? Jak dasz na pierwszy korpus za dużo to bedą robić sie takie bruzdki, które bedą idealnie pokazywały ilość przejazdów bo poprostu ten pierwszy korpus nie "dożóci" ziemi na ostatnia skibę z poprzedniego przejazdu, a pozatym ciągnik ma ciężej!!! Jeśli to opanujesz możesz pobawić się w orkę bez kółka - też fajna sprawa. Jak masz ciągnik z zapasem mocy to pół biedy poradzisz sobie!! a jak masz takiego małego ruska jak ja i cięzkie ziemie to już trzeba sie nagimnastykować :D

 

Pozdrawiam !!! życze powodzenia

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie powinny być wewnętrzne (mierzone między oponami) rozstawy kół przednich i tylnych aby "dobrze" sie orało. Wg instrukcji co mam do V&N to mają być identyczne. Jednak w ciągniku mam możliwość albo o 1 cm węzej przód od tyłu lub 9 cm szerzej przód od tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie jak wy mierzycie tą głębokość??Ja w tym roku orałem bez kółka czyi pług wchodził na masę w ziemię. :) Więce pewnie było to sporo ponad 30cm.Ale nie wiem jak to zmierzyć :D

to jak nie miałeś kółka to hydraulicznie regulowałeś ten pług, to musisz mieć dobry traktor ze tak bez kółka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v