Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

oto schemat instalacji elektrycznej do przyczepy uniwersalny robiony prze zemnie wszelkie prawa zastrzeżone by waldek315

schemat nieróżni się niczym oprócz tego że można gdzie indziej przeciągnąć kable

mój schemat składa sie z

2lampy przednie okrągłe (jeżeli zastosuje sie lampy diodowe trzeba podciągnąć kabel z masą )

2lampy tylnie takie uniwersalne mase podłączyć bezpośrednio do płytki metalowej i ewentualnie do karoserii

można tez kupić sobie obrysów ki i podłączyć do kabla (brązowego u mnie na schemacie) puścić do obrysówek 2 żyłowy kabel (masa i prąd )ewentualnie jak jest masa na śrubie przy obrysów ce to nie trzeba

 

JAK będe robił instalacje przy przyczepie to wrzucę foty

zawsze chętny do pomocy z elektryką :P:POdwiedź moją stronę

Opublikowano

ten schemat ma błąd !! bo wtyk 1 to jest lewy kieunkowskaz (a nie prawy) a 4 to nie lewy tylko prawy kierunkowskaz

żle napisałeś w legendzie opis :P

Opublikowano

w polskich schematach często stosuje sie R zamiast P ja tam mam napisane w paru oryginalnych schematach :P polska indywidualność :P a 31 to masz masa i jest oznaczona nr 10

ja bym jeszcze zrobił że masa była by kolorem czarnym a nie czerwonym ale to już zależy jak kto sobie połączy

Opublikowano
w polskich schematach często stosuje sie R zamiast P ja tam mam napisane w paru oryginalnych schematach :P polska indywidualność :P a 31 to masz masa i jest oznaczona nr 10

Ja to wiem. Pomocne było by na schemacie, i jak ktoś na gnieździe i wtyczce ma takie oznaczenia, to by nie błądził.

Opublikowano
no racja ale ja sie już coraz częściej spotykam z gniazdami i wtyczkami co nie mają takich oznaczeń tylko numeracja od 1 do 6

Nie wszyscy mają nowe sprzęty i czasami trzeba coś poprawić i to byłby taki Elementarz. Mam taki poradnik motoryzacyjny Bosch z 82 r. wydanie 18 i tam są stare i te przedunijne oznaczenia (norma DIN72552), jeszcze jedno zacisk 58R(prawa strona obrysówek i pozycyjnych) zasila oświetlenie tablicy rej. Tak wogule ten poradnik jest świetny bo zawiera różne normy, przeliczniki z bardzo wielu dziedzin powiązanych z motoryzacją, takie kompendium wiedzy.

Opublikowano (edytowane)

Ogólnie schemat ma kilka niedociągnięć i czytając post ma się wrażenie że kolega waldek315 nie za bardzo orientuje się w tematyce elektrycznej/elektronicznej pomimo wielu postów w których wypowiadał się na tym forum.

Oczywiście nie chodzi mi o to aby tu kogoś obrażać czy wytykać błędy chciałbym ewentualnie ustrzec przed popełnieniem poważnego błędu.

 

Pierwszy najważniejszy błąd to zwarcie tych styków we wtyczce przyczepy 58L i 58P oraz 5,7 na schemacie kolegi waldek315.(dotyczy to również gniazda montowanego z tyłu przyczepy po to ktoś to rozdzielił na dwa że tak jest lepiej zaraz pokażę dlaczego)

Już wyjaśniam dlaczego odpowiedź jest prosta ponieważ nie zwierając ich mamy te strony zupełnie obojętne od siebie nie mające na siebie żadnego wpływu i jeżeli np. w lewej stronie jest jakieś zwarcie przez przetarcie przewodu czy dostanie się wody i płynie w tym miejscu za duży prąd przepala nam bezpiecznik to przepala nam bezpiecznik tylko strony lewej światła po stronie prawej nadal świecą. A jeżeli mamy zwarte te dwa złącza we wtyczce to zwarcie po stronie lewej powoduje nam również przepalenie bezpiecznika strony prawej i zostajemy bez świateł nie tylko w przyczepie/przyczepach ale również w pojeździe ciągnącym przyczepy zostają nam tylko światła kierunkowskazu stop i ewentualnie mijania (popularnie krótkie) oraz drogowe (popularnie długie) co też zależy od marki i modelu pojazdu który ciągnie przyczepę/przyczepy w najgorszym wypadku nie pozostaje nam żadne światła oprócz stop i kierunku jazdy. Nie mówiąc już o innych sytuacjach gdzie po przepaleniu jednego z bezpieczników drugi bezpiecznik musi wytrzymać prąd płynący przez wszystkie żarówki pojazdu gdzie jest przystosowany tylko do połowy tych żarówek ale są to małe moce wiec pomińmy temat.

 

Drugie pytanie dlaczego w przypadku zastosowania żarówek LED (diodowych) trzeba doprowadzać masę kablem? Według mnie jeżeli świeci zwykła żarówka dioda LED też będzie świeciła oczywiście w takich pojazdach jak przyczepa lepiej chyba kablem doprowadzić masę i to tyczy się również zwykłych żarówek bo inna sprawa pojazd w którym jest akumulator i od bieguna ujemnego trzeba by ciągnąć tyle kabli ile odbiorników a tych odbiorników mamy kilka czy kilkanaście to już inna sprawa ale jeżeli mamy do czynienia z kilkoma żarówkami? Ale oczywiście do ramy też można.

 

Po trzecie schemat jest tylko dlatego czytelny że każdy kabel ma inny kolor. Gdyby wszystkie kable były w jednym kolorze mogło by być ciężko chodzi tu o zaznaczenie węzłów w schemacie gdzie łączą się przewody. Czego na tym schemacie nie widać.

 

Jeżeli ktoś nie ma o tym za bardzo pojęcia a jeżeli musi korzystać ze schematów w tak prostej instalacji jak przyczepa to znaczy że nie ma zbyt wielkiego pojęcia. Radzę poczekać jak będę miał chwilkę czasu to zrobię takie schematy nie tylko do przyczep rolniczych ale także z samochodowych z dodatkowymi elementami jak światła cofania itp. oraz z gniazdem i wtyczką 13 pinową

 

 

 

Zamieść ten schemat, jeżeli okaże się poprawny (osobiście to sprawdzę) to przeniosę go do tematu z poradami, bo ten temat to prawdziwy cyrk i w zasadzie nadaje się do zamknięcia. Do ogółu: proszę więcej nie pisać postów nie na temat i powstrzymywać się od bezsensowych komentarzy. Każdy następny taki post poleci w kosmos, a autor zostanie nagrodzony %%.

Edytowane przez Elektrotechnik
Opublikowano

Mój odnośnik

 

na chomiku w folderze galeria jest obiecany schemat z komentarzem może zbędnym ale dla początkujących może być przydatny.

 

Nie mogę sobie poradzić z wstawieniem go tutaj jako obraz i prosiłbym Elektrotechnik o sprawdzenie i ewentualnie wstawienie tego schematu jako obraz

Opublikowano (edytowane)

Oto schemat użytkownika @konrad18

schematelektrycznydoprz.jpg

 

jeśli ktoś nie może rozczytać co pisze pod obrazkiem postanowiłem to przepisać większą czcionką

 

 

Opis elementów schematu

1- swiatło pozycyjne przód

2-lampy zespolone

a- kierunkowskaz

b- swiatło pozycyjne tył

c- śwaitło ‘’ stop’’

3-wtyka 7 pinowa

4- gniazdo 7 pinowe

5- ewentualne miejsca łączenia przewodów (np: puszka hermetyczna, złącze

Opis pinów wtyczki i gniazda 7 pinowego

1,44L- kierunkowskaz lewy

2-pin wolny

3,31- masa

4,44P- kierunkowskaz prawy

5,58P -prawe światło pozycyjne

6,54L- światło ‘’ stop’’

7,48L- lewe światło pozycyjne

Uwagi do schematu

Scheamt nie został wykonany do konkretnego modelu przyczepy jest to schemat według którego można połączyć różne przyczepy rolnicze mogą być nie wielkie np; takie jak dodatowe śwaitła obrysowe które podłączmy w taki sam sposób jak światła pozycyjne do przewodów wychodzących od pinów numer 5 i 7 w zależności od strony z której umieszczamy dodatkowe światła. Taka sytuacja wystepyje również z podświetleniem rejestracji ja na schemacie przyjąłem że tą rolę spełnia lewa lampa zespolona i żarówka światła pozycyjnego, jeśli było by inaczej światła podświetlenia rejestracji podłączamy do przewodu wychodzącego z pinu 5 lub 7. Można również podłączyć mniej elementów wtedy po prostu pomijamy to połączenie ale to jest chyba oczywiste.

Ja na schemacie podłączyłem masę za pomocą przewodów można to zrobić również podłączając masę do karoseri pojazdu. Przyjąłem również że lampy zespolone mają taką konstrukcję że wystarczy doprowadzić raz masę i jest ona doprowadzona do wszystkich żarówek w lampie, jeżeli miałby ktoś inne lampy w których trzeba doprowadzić masę do każdej zarówki robimy w taki sam sposób jak ja na moim schemacie doprowadzając masę do każdej z lamp.

Mam nadzieję że schemat i te informacje będą przydatne. Proszę tylko o nie podpisywanie się pod moją pracą.

Życzę miłej pracy z instalacją:)

Edytowane przez agro973
Opublikowano

Schemat bardzo poprawny i z niego korzystam jako laik,ale już na początku rozumienia go doszedłem do wniosku że łatwiejsze będzie połączenie bezpośrednio każdej lampy masą z kablem źródłowym ( puszce zbiorczej ) niż z każdej lampy jeden kabel przykręcać do ramy przyczepy, bo tam najczęściej się przerywają złączki.jak robimy to jednorazowo i nie mamy odpowiedniego narzędzia do zaciskania to przeważnie lutujemy ,i tu zaczyna się problem bo po kilku tygodniach miejsce lutowania robi się zielone i po czasie kabel zgnije i się urywa .Wiec uważam że mój sposób jest lepszy tylko wymaga kilka metrów kabla więcej, zwłaszcza jeśli przyczepa duża i robimy obrysówki

Opublikowano

witam mam takie pytanie chce zrobić swiatła do rozsiewacza i mam taki dylemat czy dawać kostkę i robić do kostki i potem na wtyczkę fachowo jak w przyczepie np. czy od razu puścić kable z lamp na wtyczkę odrazu na ostro ? 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez daniel224
      witam ciągnik landini 160 legend nie odpala reaguje na kluczyk świecą się kontrolki i lampka od pół biegów mruga wyświetla się błąd AL 071 proszę o pomoc
    • Przez mateusz89aaaa
      witam pacjent to mf 5435 nie działa ehr i przyciski na błotnikach,nic nie świeci. Dodam że w tym samym czasie obrotomierz przestał działać, być może jest jakaś korelacja. co by to mogło być?
    • Przez pawelmlt
      Witam szukam posiadacza ładowarki Manitou 737 lub pochodnych wyposażonej w dodatkowe oświetlenie robocze. Ładowarka ma bezpiecznik i wolne miejsce w panelu przycisków oświetlenia dołożyłem orginalny włącznik prąd przychodzi i odchodzi we wiązkę lecz nie mogę znaleźć kostki która za to odpowiada w instalacji ładowarki na zewnątrz. Jest ktoś w stanie podpatrzeć to u siebie ?

    • Przez MarianSR
      Dzień dobry wszystkim.
      Jestem nowym użytkownikiem, bo szukam odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Niestety moderatorzy pod żadnym postem nie udostępnili mojego pytania, dlatego tworze nowy temat. Chodzi mi o zwiększenie mocy (chip-tuning). Widzę, że parę osób robiło. Chce się zapytać czy relacje cenowe danej firmy przekładały się do jakości wykonanej usługi. No i oczywiście, jakie firmy polecacie.
      Pozdrawiam i z góry dziękuję za każde wpisy. Miłego!
    • Przez elektrycznabajka
      Szukam dokumentacji o nazwie TM3265 pras zwijających John Deere , m. innymi 580.
      Potrzebuję z tamtąd schemat elektryczny prasy.
      Pozdrawiam,Tomasz
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v